یزدفردا :مراتع ، دام و انسان سه ضلع مثلثي است كه معيشت روستايي دامدار در حاشيه كوير را تشكيل مي دهد . مراتع استان يزد نزديك به 6 ميليون هكتار وسعت دارند كه عمدتا داراي پوشش گياهي ضعيف و خيلي ضعيف مي باشند . در اين ميان حوادث و بلاياي طبيعي كه از را ه مي رسد بر فقر و نابساماني مراتع افزوده مي شود . دامدار ناچار دام هايش را مي فروشد و روانه شهرها مي گردد . مرتع هم به تدريج رو نابودي و زوال مي رود و اين يعني آغاز فرايندي به نام افزايش بيابان و بيابانزايي .


بيمه مراتع يكي از راهكارهايي كه دولت به منظور جبران بخشي از اين خسارت در نظر گرفته است اداره كل منابع طبيعي وآبخيزداري استان يزد با همكاري صندوق بيمه كشاورزي متولي بيمه مراتع در استان مي باشند . سهم دامدار دراين صندوق 32 درصد و مابقي آن يعني 68 درصد ديگر را دولت مي پردازد . هدف از بيمه مراتع پرداخت غرامت به مرتعداراني است كه حوادثي نظير خشكسالي ، سيل و تگرگ به مراتعشان آسيب زده است .


بنا به اعلام اداره كل منابع طبيعي و آبخيزداري استان يزد در سال زراعي 90-89 مساحتي بالغ بر 852 هزار و هشتصد هزار هكتار از مساحت مراتع استان تحت بيمه قرارگرفته و 850 ميليون ريال غرامت به مرتعداران پرداخت شده است .


رييس اداره مرتع اداره كل منابع طبيعي و آبخيزداري استان يزد هم از آمادگي براي بيمه نمودن يك ميليون و پانصد هزار هكتار از مراتع استان خبر مي دهد . محمد حسين نوري زاده مي گويد در صورت استقبال دامداران مي توان 700 هزار هكتار مراتع ديگر را بيمه كرد . البته بيمه مراتع به افرادي تعلق مي گيرد كه مراتع انها داراي طرح باشد . آنها مي توانند با مراجه به صندوق هاي بيمه كشاورزي در سطح استان و با همكاري كارشناسان مرتع ادارات منابع طبيعي و آبخيزداري شهرستان ها نسبت به بيمه مراتع خود اقدام نمايند .


نوري زاده مي افزايد ميزان غرامت بر اساس درصد و نوع پوشش و نيز ميزان توليد مراتع ارزيابي مي شود و به منظور اصلاح احياي مجدد مرتع از ورود دام جوگيري به عمل مي آيد .


رييس اداره مرتع اداره كل منابع طبيعي وآبخيزداري يزد در همين رابطه خاطر نشان مي سازد در حال حاضرنزديك به سه ميلون هكتار از مراتع استان فاقد طرح مرتعداري است كه قاعدتا بيمه مراتع به آن تعلق نمي گيرد كه در صورت مشاركت دامداران مي توان جهت آنها طرح مرتعداري تهيه و نسبت به بيمه آن اقدام نمود .

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا